Драги възприематели!

tv1 

  Цари пълна заблуда, че живеем във века на медиите. Какво значи медии? Не означава ли посредници с двупосочна функция? Да довеждат информацията до хората и да се допитват до тяхното мнение.  Не трябва ли медиите обективно да селектират информацията, от която имаме нужда и да ни я  предоставят? Е хайде, да не сме максималисти и да не очакваме всичко от всички, ама поне малко от някои. 

  Да, напълно прави сте, че задавам смешни въпроси. Освен медии, съществуват и пазарни принципи. Даже тези, пазарните, там както се наричат принципи, са на първо място. Живеем в така наречена пазарна икономика движена от рекламна индустрия. Макар и това да е новата форма на старото правило, че който плаща, той поръчва музиката.

  Пускам си новините чат пат, да речем, понеже аз друго по телевиЗОРА така и не гледам и току изплющят едни реклами, та ум да ти зайде! Изсипват ти един боклук, само защото някой си е платил да ти го изсипят и нямаш никакво, ама никакво право на избор. Е, освен избора да не си включвам телевизора. Ама, на това май му се казва принуда. Аз искам да бъда информирана и наивно се надявам това да става чрез информационните емисии  на, така наречените, електронни медии.

  Кога ще стане така, че като си плащаш, да имаш избор какво да гледаш? Не знам при вас как е, но ние в наше село плащаме за да гледаме телевизия. И доставчиците са горди, че предлагат зашеметяващо число програми. Което е повод да държиш дистанционното и да превърташ каналите като броеница, докато заспиш от изтощение.

  Принципът на медиите е: Драги възприематели, вие си плащате, за да възприемате, ние решаваме какво и колко ще предаваме! Мнозинството иска зрелища и ето, ние ви ги предлагаме, защото сме демократични и се развиваме в глобална икономика …. бла, бла… (разбирай още разумни икономически доводи)

  Добре де, ако е печатно издание, мога да реша да си го купя или да не си го купя. Но кажете ми как да стане така, че като си плащам за телевизионната медия, да мога да намирам информирмация от поне един надежден източник. Ако въпреки недоволството си призная, че все пак мога да избирам кое телевизионно предаване да гледам и кое не, правото ми на избор е напълно пренебрегнато, когато става въпрос за нейно величество рекламата. На нея й се позволява да е арогантна, само защото е добре заплатена .

  Рекламата заема голяма част от агресивната инвазия на външия свят  в личното ми пространство. Истински късмет е ако любезните водещи ме преупредят от екрана, че следват реклами. Ръката ми е на спусъка на дистанционното и съм нащрек, за да се предпазя от поредния рекламен удар. Насред някой филм например (признавам си и филм се случва да погледна, да ме прости Господ), ти ги изсипват без никакво предупреждение. Ами извинявайте, дори по време на война се задейства предупредителна сирена. Само аз ли имам чувството, че медиите са ми обявили война като ме бомбардират безпардонно с натрапени образи,  неуместни теми, предъвкани клишета и „невероятни“ сензации.

   Медиите изпълняват функцията на съвременни псевдо-шамани. Ние си мислим, че са двупосочни медиатори. Докато всъщност само ни налагат култ към разни изфабрикувани идоли и ни натрапват техните претенции да станем техни идолопоклонници.

  Телевизионния дискурс е разннобразен, макар и еднотипен и накъсан. Така той ни натоварва с последователното възприемане на сегменти от различни в жанрово и стилистично отношение, макар и еднотипни по внушение наративи.

 

4 коментара

  1. Съвсем ли няма канали без реклами?
    Тук има, макар и малко. Има обществена телевизия (PBS) в която има образователни програми и набира дарения, освен че се финансира от бюджета. Има и канал за архивни филми без нито една рекламка.
    Може би просто е въпрос на време да се появят…

    Отговор

  2. Честита Нова Година 🙂
    С много успехи в нея, и усмивки!

    Отговор

  3. Posted by valshebna on декември 31, 2008 at 10:47 am

    Благодаря за поздрава 🙂 Спорна и късметлийска нова година и от мен 🙂
    Все още рекламната агресия не е ограничена. Но това, което пишеш ми вдъхва надежда. Ако има канали без реклама, ще се радвам да науча за тях….

    Отговор

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: