Факти за насилието

 Знаете ли, че: 

Насилието е често срещано явление, известно и описвано от незапомнени времена.  Още първите хора –  синовете на Адам стават известни с  брутално насилие. Каин убил  брат си Авел.

Насилието е широко застъпено в древните митове. В древногръцките, например, земята Гея родила Уран – небето. Той намразил част от децата си и ги затворил. Едно от  другите – Кронос, възстанал срещу него и го скопил. От страх, че неговите деца могат да сторят същото, накарал майка им Рея да му ги носи и безмилостно ги поглъщал.  

Приказките също ни дават примери за насилие. Вълкът изял Червената шапчица. Похитителката на Хензел и Гретел обичала да яде деца. Мащехата на Снежанка поръчала убиството й. 

Изглежда насилието е дълбоко вкоренено в човешката природа, след като архетипните му образи са застъпени навсякъде в религиите, легендите, митовете, приказките. 

 Християнството ( в частност католицизма), въпреки проповядването на любовта към Бога и към ближния, си е служило с крайно жестоки методи за изтезание и мъчение по време на т.нар. „Света инквизиция“. Свещените наказания били телесни. Но освен тях имало и нетелесни – анатемата. Отлъчването от църквата било най-тежкото нетелесно наказание. То лишавало отлъчения от всякакви отношения, подкрепа,  работа, дом и перспектива за живот. 

 Църквата внушава на вярващите, че трябва да се води борба с демоните. И посочила, че те обладават хората.  Така логично  приела за богоугодно насилието над обвинените, като декларирала,  че са обладани от демони. 

Разлика между наказание и насилие често не съществува.  

 Днес човечеството не е преодоляло тежкото си наследство. Дори го развива по специфичен за съвремието начин, при все, че приемаме обществото като цяло за по-хуманно. 

 Принасянето на човешки жертви вече е табу. Но било издигано в култ в някои древни общности и представлявало проява на преклонение  и любов към божествата, което от своя страна е висша изява на човешката същност. 

 Днес:

  Най-честата форма на насилие срещу деца е ПРЕНЕБРЕГВАНЕТО и ТОТАЛНАТА ЛИПСА на родителско внимание. Нефизическото насилие в никакъв случай не е по-леко от физическото. Последиците и от двете форми са тежки.

Най-честа жертва на физически тормоз са жените и децата. Физическата слабост действа като магнит за  насилниците. 

 Най-безконтактна форма на насилие е емоционалнaтa – непрекъсна критика, засрамване, унижаване, порицаване, заплахи, подигравки, предизвикване на страх и безпокойство, постоянно недоволство от поведението на жертвата. 

Най-честа жертва на психически тормоз стават образованите хора.  

Най-малко признавана и най-много оправдавана форма на насилие е индиректният тормоз –  настройване на другите срещу жертвата – говорене зад гърба й, разпространяване на слухове за нея, поставяне в социална изолация и др. В мрачното средновековие, Църквата широко практикувала социалната изолация с благородна цел – поддържане на проповядвания от нея морал.  

 Най-често насилниците не признават на жертвата статута на човешко същество и с акта на насилие легитимират този неин статут. Това става както в близкия, интимен кръг отношения, така и публично.  Желанието на насилниците да контролират и управляват се изявява посредством издигане на псевдо норми и правила в  създаден от тях свят на взаимоотнешения с жертвата/те. Насилникът се изживява като висша институция, благодетел, поддръжник на благородни каузи, пазител на морала. 

Най-популярният насилнически похват е да се правиш на луд. Често в момент на проява на насилие, виновниците удобно изпадат в състояние на „лудост“. То ги „освобождава“ от отговорност пред самите тях. Често обвиняват другите, че са предизвикали с действията си лудостта им. 

Европейската философията още в своята зора установила, че светът е изграден от противоположности. Идеалната държава, чиято структура е заимствана от съвършената структура на света на идеите, но се реализира на земята, също включва в себе си протовоположности. Според Платон тя трябва да се управлява от философите, които съзерцават Истината, но нейното съществуване  е немислимо без военна мощ. Така съзерцанието и агресията се оказват взаимно предпоставени. Видимото битие може да съществува само в  противоположности.  

 Насилието и ненасилието са в постоянна диалектическа връзка. В постоянно търсене на диалектически  синтез. 

Поддържането на мир е свързано с готовността за война. 

Борбата с насилието не рядко е свързана с прилагането му. 

Превенцията изглежда непостижима – защото изисква пълно елиминиране на проявите на агресия едновременно във всички нива на социалния организъм – индивидуално, семейно, социално. 

В Библията се призовава да се отговаря на насилието с ненасилие. 

Християнското учение за ненасилието често  бива криворазбирано.

Добродушието не рядко се разбира като синоним на овцедушие. И тази иначе  благородна идея има своето развитие в новия европейски идеал за толератност дори към някои прояви на нефизическа агресия. Имам предвид настъплението на ислямски семиозис – строене на минарета, носене на забрадки. Все изисквания на една религията крайно нетолерантна към светския начин на живот, към които се  призовава за светска толерантност.

4 Коментари

  1. Много хубава статия, Ели! Често разбиранията ни за насилие приключват с фичическото такова и дори не осъзнаваме, че сме жертва на психически тормоз. Дано повече хора прочетат поста ти.

    Отговор

  2. Много съм мислила върху Христовите думи “ Ако те ударят по едната буза , подложи и другата“.Чудех се защо е казал така и какво точно е искал да ни каже.И знаете ли до какво смешно заключение стигнах? Ако не подложиш и другата буза, просто се килваш и падаш, подложиш ли я обаче – запазваш равновесие и си оставаш изправен!
    В една от книгите си Шърли Маклейн разказва как нейното Висше Аз я попитало какво означава според нея библейското „Око за око,зъб за зъб“. Тя отговорила така, както мислят всички, т.е., че ако ти извадят окото или ти избият зъб и ти трябва да отговориш със същото.Висшето и Аз обаче и обяснило, че това не е така и се случва на всеки, който някога, в този или минал живот, е извадил око или избил зъб.Закон за причината и следствието, който се отнася и за Доброто.
    В момента работим по проект за насилието в училище.Нали мога да използвам статията ви?
    Благодаря!

    Отговор

  3. Темата за насилието е изключително широка и е в полето на човешкия интерес откакто свят светува. Не мисля, че съм я представила изчерпателно, просто съм нахвърляла основни моменти. Думите на Христос „На тогова, който те удари по едната страна, обърни и другата; а на оногова, който ти отнеме горната дреха, не пречи да ти вземе и ризата“ Лука (6:29) призовават да не се отговаря на насилието с насилие. Иначе както философите казват изпадаме в лоша безкрайност – порочен кръг (Circulus vitiosus). Следстивето става нова причина и така до безкрай. Разбира се ненасилието няма да спре насилието. Ако обръщаме другата си страна всеки път, когато ни ударят, пак насърчаваме злото. Да не говорим пък какво ще се случи ако всеки път след като са ни взели горната дреха, не попречим да ни вземат и ризата. Може да станем нудисти.

    Отговор

  4. Подкрепете тази страница ПРОТИВ насилието, покажете, че не желаете да живеете в страх и ужас: http://www.facebook.com/pages/%D0%9D%D0%B5-%D0%BC%D0%B5-%D1%83%D0%B4%D1%80%D1%8F%D0%B9/117394911675954?sk=wall

    Отговор

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: