Пенчо, бре, чети!

 Защо Пенчо не чете?

Аз съм майката на Пенчо. Той е вече в 5-ти клас. Отдавна ми се иска да се оплача…

От училището, от учебниците, от учителите……а бе, от всичко!

Идва си Пенчо от училище и както е редно аз го подканям да си напише домашните. Сяда той и след малко го чувам „Мамоооо, ела да ми помогнеш за домашното  по български!“.

Понеже не ми е за първи път (да ме викат да помагам, де), първо се   провиквам отдалече: „Прочети си урока!“. И отново се заемам с моите занимания.

Брей, мисля си, в 5-ти клас никой не ми е помагал. Че и на другите никой не им е помагал. А сега тези деца, уж нашите, пък по-глупави от нас ще дойдат. Веднъж вече  му обяснявах какво е текст и микротекст

След малко пак: „Мамооо, трябва да дойдеш!“.

Отивам аз. Раздразнена, но отивам. Чедо е, има нужда от помощ. Отивайки, си мисля „Какво пък толкова не успя да разбереш? Ти ако българския не разбираш…“

Прочете ли си урока?- питам. „Даааа.“

Засилвам се направо към упражнението за домашно (нали толкова години съм учила в училище, имам се за грамотна) и хлъцвам: „Съставете изречения по схемите“ и следват едни черти. Казвам си, няма да стане така, ами я да прочета урока. Тук урок, там урок –  няма го. Дадени определения и примери. Целия синтаксис побран в 4 урока върху 5 страници (половината от тях упражнения за домашно). А сега де!

Четох определения, четох и реших че съм готова да съставя изреченията по дадените схеми:

1. Обстоятелствено пояснение – сказуемо.

(Лесна работа! Пенчо го измисли – „Утре ще пътувам.“)

2. Обстоятелствено пояснение – сказуемо – подлог.

(Ето типичното за българския език слагане на подлога в края на изречението!)

След няколко минутна дискусия, измислихме : „Вчера се повреди телевизорът.“ Е, не звучи идеално, но… като за пръв път.  После вече ни хрумнаха още примери (нецензурните няма да споменавам).

3. Подлог – сказуемо – пряко допълнение – обстоятелствено пояснение.

Мдааа. Пак измислихме нещо. „Аз написах домашните бързо.“ Вярна схемата, ама не звучи някак.

Грабнах аз учебника и при съседката. Тя преподава на студентите, специалист е, няма начин да не помогне.

Отваря тя учебника и започва да ме пита: „Ама те защо са им дали такива сложни примери? Ама защо няма урок, само определения и примери? Ама защо са започнали със синтаксиса и морфологията, а най-лесното, фонетиката, са оставили на края? Преди в училище се учеше първо едната година фонетика, после другата  морфология и накрая синтаксис.“

И продължи: „Аз на моите студенти давам по-леки примери. И започвам от по-простото, надграждам. Иначе няма да ме разберат. Това е много сложно за децата. Те могат само да го назубрят, нищо няма да разберат и след 1 седмица са го забравили….“

Добре де, нали вие ги пишете тези учебници? – ядосвам се аз.

„Аз, колко пъти съм писала доклади по конференции, няма кой да ме чуе…. – разпалва се и тя – Вие родителите трябва да се вдигнете…..“

Е, тук вече се почувствах съвсем безпомощна. Как да вдигам революция?

„Казвай ми това, за което съм дошла и да пишем домашното… Пък революциите ще почакат.“

Опирам до идеята за частен учител по български.

Преди години частни учители се наемаха ако някой се справяше много бавно с материала, ако е изпуснал много по уважителни причини или ако специално се подготвя за кандидатстване в университета.

Това е в общи линии страданието на Пенчо и на майка му. Пенчо има подобни учебници по математика, по история, по география….

И колкото повече се опитвам да вниквам в смисъла на тези учебници, толкова повече си обяснявам защо наш Пенчо не чете.

Ами то е непрочитаемо! НЕПРОЧИТАЕМО! А да нe говорим за разбираемо.

Сега търся стари учебници. От онези, които бяха писани само в един вариант за всички училища и благодарение на които, като прибавим и труда на нашите учители (Благодаря на др. Василева), се научихме да четем и да пишем.

Мисля си, че Пенчо не е глупав. Самата аз се почувствах глупава като отворих учебника. То, може и да съм, ама не крайно.

17 Коментари

  1. Posted by vvesdim1 on април 7, 2014 at 8:26 pm

    …зов за помощ е това, но не учебниците, училището и родителите са причината за това положение,. Демотивацията се дължи на други причини. Бавно и методично се налага…

    Отговор

  2. Posted by Aneti on април 8, 2014 at 9:19 am

    то на „тях“ грамотни не им трябват и за съжаление няма да ни помогнат на тях им трябва електорат- неграмотен ,непретенциозен без амбиции

    Отговор

  3. Posted by Цветкова on април 9, 2014 at 9:52 pm

    Уважаеми родители,че някои от учебниците са написани неразбираемо е вярно !Че материала който вземат е много и няма достатъчно време за упражнения ! Но 80% от вината ,че децата Ви не желаят да учат , не разбират материала и училището им е досадно ,сте Вие ! Не обичат да четат книги и не желаят да го правят ,защото много ученици дори и в по-горни класове сричат! Повечето от тях са изключително разлигавени! Не може да разрешавате на децата си всичко , да им купувате всичко ,което поискат ,да обвинявате на първо място учителите и учебниците ,за оценките ,които получават децата Ви !Да не се интересувате от това какво са учили и как са прекарали деня си …На много от Вас не им е до това ,защото са много заети с работа или с хобито си или са много изнервени и вечер като се приберат отпращат детето в неговата стая или го слагат да спи още в 19.30 ,като преди това са му намазали една филия за вечеря ! (Да не говорим ,че личната хигиена на повечето е под всякаква критика , за което сте виновни отново Вие ) Да им давате пари колкото поискат и да мислите ,че сте им дали всичко ! Да ги записвате на всевъзможни извънкласни занимания за които плащате луди пари , само и само да се каже ,че се грижите с тях ! За да обвинявате , който и да е ,първо се замислете ,как си възпитавате детето ! Обръщайте му повече внимание и им бъдете приятели ! И най-вече говорете с тях !

    Отговор

    • Posted by Катерина Живкова on април 12, 2014 at 6:32 pm

      Госпожо Цветкова, не съм съгласна, че родителите са виновни за това, което се случва с повечето ми съученици и по никакъв начин не можете да обиждате повечето от тях. Моите родители правят всичко възможно да ми осигурят най- доброто и вярвам, че това ще продължава и за бъдеще. В момента съм девети клас, мога да кажа че съм добра ученичка и съм се срещала с какви ли не образи в така наречената образователна система. Според мен главния проблем не е в родителите нито в драгите ни учители (а повярвайте ми срещала съм какви ли не). За мен проблема се крие в некоректните учебници и обърканите планове, които присъстват там. Съгласна съм, че има изключения при родителите и при учителите, но не можете да обиждате хората, които 24/7 мислят за децата си.

      Отговор

  4. Posted by Nikolova on април 9, 2014 at 10:58 pm

    Ооо,Цветкова,колко „хубаво“ сте го написала.Интересно ми е вие колко деца имате и с какво се занимавате?Много бих искала да ви напиша отговор,но преди това ми се ще да знам вие какъв опит с отглеждането и възпитанието на деца имате и с какво по-точно се занимавате?!?

    Отговор

    • Posted by Цветкова on април 9, 2014 at 11:45 pm

      Имам две деца Николова ! Учител съм и повярвайте имам опит с деца! Това ,което съм написала за голямо съжаление е самата истина!!! И това дали е хубаво написано няма никакво значение ,при положение ,че е факт !

      Отговор

      • Posted by Nikolova on април 10, 2014 at 2:11 pm

        Страхотно е,че имате деца и сте учител.Поздравления.Вие явно сте от малкото съвестни учители.Моят син е 7 клас,но заради една „учителка“ в 4 клас няма кой да го накара да седне и да учи английски език.Аз съм от родителите,които постоянно питат,помагат и са приятели с децата си.Но с тази преподавателка не се справих.Молих я да поговорим,да решим проблема,да видим защо така детето не иска да учи само нейния предмет,но отговора беше,че не я интересува и това е нейния метод на обучение.Пробвах и с добро и с лошо и нищо.Сега е 7 клас в друго училище и там-олелия.Едната учителка влиза в час миришеща на цигари,другата ги оставя да си говорят цял час,друга пък им пише двойки просто ей така,защото шумяли…Затова не вярвам вече,че училището възпитава,както беше при нас.Жалко е,че има много съвестни и всеотдайни преподаватели,които попадат в общия „негативен“ знаменател.Вярно е също,че има много невъзпитани деца,които са поощрявани от родителите си за непослушанието си,но според мен децата са копие на нас самите и ако в къщи не му се говори и съветва,тогава вече всички са безсилни да помогнат.Не че имаме и добра образователна система,но какво ли в БГ е наред,че да остане време на някой политик да седне и да се замисли,какво може да се промени за по доброто образование на децата ни.Лек ден 🙂

  5. Posted by Маркова on април 10, 2014 at 12:09 pm

    Г-жо Цветкова, съжалявам ако се сбъсквате само с такива деца, но не съм съгласна да обвинявате всички родители че не се интересуват от децата си или да мислите, че всички деца са като описаните от вас. Едно съм съгласна с вас- всеки съди по ситуацията от собствения си опит- както е направила и майката на Пенчо. Аз като майка на друг ученик- Живко- третокласник, ще споделя собствения си опит.
    Живко е отличен ученик, аз почти всеки ден проверявам какво са учили, какво е написал в училище и какво има за домашна за другия ден. Всеки ден, въпреки отличните му оценки откривам пропуски, които учителите не са открили в проверените от тях домашни. Когато аз вкъши направя забележка и кажа, че има допуснати грешки и че е необходимо да се поправи, получавам отговор- госпожата не ни е казала.
    Срещала съм се с учителите и съм разговаряла за тези пропуски, но въпреки, че като цяло оценявам учителите му като хора отдадени на професията, стараещи се да разнообразят учебния процес, въпреки това сина ми продължава да се прибира с шестици и сгрешени домашни.
    Полагам усилия и аз -да намирам и давам допълнителни материали, да унагледявам учебния материал с клипчета и презентации свалени от интернет, много от тях разработени от учители, но се страхувам, че нещата ще се влошават в горните класове.

    И когато се съберат много майки като мен и майката на Пенчо, тогава си правим изводите, че въпреки умните ни деца и нашите усилия като родители нещо не е наред.

    Отговор

    • Posted by Илиева on април 10, 2014 at 1:05 pm

      Много неща не са наред, но няма и да се оправят, защото, както някой по-горе написа – на никого не му трябват мислещи хора.
      Кучетата си лаят, керванът си върви.

      Г-жо Цветкова, силно се надявам моите деца да не попаднат на толкова неграмотна и злобна учителка. Вярно е, че има деца и родители, каквито описвате, но не това е темата на текста по-горе.
      И, ако бяхте чели книги, щяхте да знаете поне, че запетаята „,“ се поставя преди интервала, а не след него. И това е най-малкия Ви проблем.

      Отговор

      • Posted by Цветкова on април 10, 2014 at 8:00 pm

        Госпожо Илиева, благодаря за обидата ! Това, че сте се засегнали от написаното си е ваш проблем ! Явно се зачислявате към тези 80% за които говоря ! Не съм искала да упреквам никого ! Споделям какви са ЧАСТ от днешните децата , за което те нямат вина!

  6. Posted by Боряна on април 10, 2014 at 12:43 pm

    Браво за статията, докато я четях имах чувството че аз съм я написала имам го същия „Пенчо“ и то в 5 клас. Аз също се принудих да го пратя на уроци и по български и по математика, а всяка вечер сме преподаватели и изпитващи с баща му по останалите предмети. Още помня в 4 клас, как пяна ми излезе на устата да обяснявам прилики и разлики между православно християнство, юдаизъм и мюсулманство, да чертая таблица да покажа, на кого как се нарича църквата, светата книга и пр. а накрая детето с рев ми отговаря, как да го запомня, като те даже не ми звучат и на български (ставаше дума за джамия, минаре и т.н.) И конкретно към г-жа Цветкова, имате право да направите горното изказване, но не само това проблема, това е една малка част. Аз моите деца не ги лишавам, но й изисквам от тях, но е ужасно трудно, когато няма качествени учебници, качествени учители и желание за работа с деца. Целта на всички явно е да няма грамотни деца. Преподавателите нямат желание да им го поднесат разбираемо, камо ли да им разпалят интереса и любопитството, а оттам да ги накарат да обичат даден предмет. Съдя по моя петокласник, който като се „разбира“ с учителя (и го „харесва“ – казано по детски буквално и искрено) учи и се старае, когато учителя влезе само с целта да си „изпее“ урока и да им покаже колко много не знаят с двойки на половината клас (това е математичката) те нито имат желание (даже имат страх) да я попитат за пояснение, нито успяват да разберат нещо от материала, от което следва едно наливане на пари за частни уроци, което го правят и родителите на отличниците, не само на изоставащите с материала. От неразбирането идват и проблемите с дисциплината. Какви педагози са това, дето не могат да узаптят едни третокласници или да ги накарат да си извадят учебниците в час… който има желание, намира и начин. Но пък и кой ще остане да работи в училище за смешните пари и безумните политики на образователното министерство през последните години.

    Отговор

  7. Posted by Pipi on април 10, 2014 at 4:30 pm

    Бг образованието е на ужасно ниско ниво(има куп европейски изследвания по въпроса), учи се огромно количество непотребна и суха материя и децата нямат и грам представа каква връзка има тя с практиката. Да не говорим за стреса още от предучилищните групи… Няма друга държава, където да се ходи на уроци различни от училището… Абсолютно безумие… казвам го като човек завършил образование в Бг и Швеция.

    Отговор

  8. Posted by Жекова on април 10, 2014 at 7:59 pm

    Всичко написано го преживявам почти ежедневно с моите деца. Много нерви хвърлям,а резултатите понякога са по-добри, друг път-не чак толкова. Когато учителите стачкуваха близо 2 месеца преди няколко години,медиите направиха така,че да изглежда протест за повишение на заплатите.Това беше едно от исканията им,но не единственото. Учителите осъзнават отдавна какви са проблемите в образованието и тогава се опитаха да променят нещата. Медиите наблегнаха на точката със заплатите и обществото настръхна срещу учителите. Та нали всички едва оцеляваме с мизерните си заплати.Въобще не се разбра за какво иде реч. Няма да забравя сегашният ни министър председател как се подигра на срещата с протестиращите учители:“ Хайде да разваляме седянката“.По-голямо пренебрежение на проблема не можа да демонстрира.
    И тъй кервана си върви след протеста нямаше промени.Мен повече ме плаши как учителите вече не се стараят.Няма го онзи хъс от моето време,когато работеха с всички ученици и не се допускаше да има ненаучени.Сега им е важно да изнесат 2-3 деца до някоя олимпиада и да трупат позитиви само върху техните постижения.
    С мнението на г-жа Цветкова изобщо не съм съгласна. Постоянно съм във връзка с децата си -говоря,възпитавам и контролирам. Дъщеря ми е отличничка и е в математическа гиназия.Попадна на учител па математика ,който не изисква и не преподава подобаващо за реномирана МГ. Сега детето ми ще излезе без познания по математика и с диплом без покритие. Останала е само славата на това училище и пак е най-доброто в нашият град. Другите са още по-зле.Това,че не достигат деца ,за да си запълнят паралелките направи така,че да се правят големи компромиси и да няма санкции за най-проблемните деца. Още много имам да коментирам,но няма полза от това да си пишем тук. Вече се чувствам безпомощна в тази страна.Няма оправия.

    Отговор

  9. Posted by Стефанова on април 11, 2014 at 12:19 pm

    И аз съм майка на ученичка в пети клас. Истината е, че ако днешните родители не учат с децата си, не им висят над главите и не обясняват какво са искали да кажат списващите учебници, децата тотално се объркват и намразват ученето. Или най-малкото им остават огромни бели петна в знанията. Пробвах да систематизирам няколко урока по история, за да запомни по-лесно датите и фактите – пълен провал! То оттук чопнато, оттам чопнато и пльоснато без мисъл , повърхностно, недомислено. Другият проблем – детето ми наистина е дребно за възрастта си, но не е нормално да не може да носи чантата си от тежест. И това е от първи клас! Кому са нужни всичките помагала към всеки от предметите? Дали не са оправдание за издателствата да вземат повече пари от държавата? Та, г-жо Цветкова, има родители и родители, както има деца и деца. В момента уча с дъщеря си, защото съм по майчинство, и се радвам, че това се случи в нейния пети клас. Тръгна ли отново на работа, едва ли ще мога да помагам толкова, и се плаша как ще се справяме. И вероятно тогава и аз ще попадна в тези 80%, така ли, госпожо? Повечето родители записват децата си на допълнителни занимания не, за да приспиват съвестта си, а защото днешната образователна система не е способна да им даде достатъчно знания, достатъчна физическа активност, достатъчна мотивация, достатъчно интересно поднесен материал, за да събуди желанието им за учене. Всяко следващо правителство отбива номера с някакви си козметични промени, типично за чиновническото мислене – да ми се махне тая преписка от бюрото, а децата ни стават все по-отвратени, все по-отдалечени от книгите. Пък учители и родители взаимно се обвиняват.

    Отговор

  10. Posted by cveta_3@abv.bg on април 11, 2014 at 6:21 pm

    Уважаеми родители, учете децата на труд и постоянство в учението! Децата са много добри, но идват от семейства с различно възпитание и духовни ценности.моите деца вече са големи, семейни и вече родители……..но всеки имаше задължения в семейството и всеки беше приятел с тях /говоря за баба и дядо/. Да, от години вече материалът за учене е обемист и неразбираем, но за това трябва цялата общественост да вдигне глас и протест.Имах две деца от о.Мадагаскар- Габриел и Майкъл, на които родителите се чудеха,защо толкова много предмети има в начален курс……
    А на по- младите колеги пожелавам сили и разбиране, защото действително учителите останахме малко и дано чиновете не останат празни!
    Честити празници!

    Отговор

  11. Posted by Петя Тодорова on април 12, 2014 at 10:07 pm

    Учебниците са пълен кошмар.А, г-жа Цветкова е много далеч от истината . 99% от материала е подбран не за възрастта и е написан на неразбираем език .Да не говорим ,че изобщо никога няма да им потрябва никъде .

    Отговор

Вашият коментар

